Hur kan man tjäna pengar på dropshipping?

tjäna pengar på dropshipping
Av Vera Kristen •  Uppdaterad: 11 november 2022 •  7 min

I denna text kommer vi att besvara frågan ”Hur kan man tjäna pengar på dropshipping?”.

Det blir alltmer populärt att agera som dropshippingföretag.

Detta eftersom det är ett enkelt sätt att tjäna pengar utan att själv ha en lager av produkter.

De flesta som sysslar med dropshipping har samarbeten med flera leverantörer och kan erbjuda sina kunder sådant som leverantörerna inte klarar av själva.

Detta kan exempelvis vara en bra online-butik, professionell kundtjänst och ett personligt bemötande.

Målet med denna text är att ge dig som är nyfiken på dropshipping en inblick i hur det faktiskt fungerar.

Hur kan man tjäna pengar på dropshipping?

Man tjänar pengar på dropshipping genom att erbjuda produkter till ett högre pris än leverantören.

Det man i slutändan tjänar är mellanskillnaden mellan vad man själv betalar till leverantören, och det som kunden betalar för produkten.

Vad är dropshipping?

Dropshipping är en relativt enkel affärsmetod som blivit populär just på grund av detta.

Den innebär att man startar ett företag, ofta en onlinebutik, som säljer en produkt man själv inte tillverkat eller har i lager.

I stället har man en leverantör som man köper produkten av, och denne levererar även produkten till ens kunder. Dropshippingföretaget agerar alltså bara mellanhand mellan kunden och leverantören, och tar ut mellanskillnaden på försäljningen som vinst.

Dropshipping har blivit mycket populärt eftersom det är en så enkel affärsmodell som dessutom går snabbt att tjäna pengar på.

Nackdelen med dropshipping är dock att det är svårt att ta ut några stora vinster.

Kunden behöver fortfarande vara redo att betala priset man satt på produkten, och därför kan inte mellanskillnaden vara för stor.

Det är dessutom mycket stor konkurrens mellan olika dropshippingföretag.

Därför använder leverantörer dropshippingföretag

Det kan finnas flera olika anledningar till att leverantörer väljer att använda sig av dropshippingföretag i stället för att sälja sina egna produkter direkt till kunden.

Ofta handlar det om en resursbrist som gör att man hellre går men en lägre vinst men slipper lägga pengar och tid på sådant som underhåll av butiken eller kundtjänst.

Dessutom är det dropshippingföretaget som står för marknadsföringen, och därför kan leverantören garantera att produkterna får stor spridning utan att själv betala för detta.

Dropshipping – steg för steg

För att förstå hur det går till då man ger sig in i dropshippingbranschen har vi utvecklat en guide.

Den beskriver dropshipping i fyra steg.

1.     Bestäm vad som ska säljas

Det första man behöver göra då man bestämt sig för att satsa på dropshipping är att bestämma vilken typ av produkt man vill sälja.

Ofta säljer man olika produkter, men inom samma kategori.

Det kan exempelvis vara en onlinebutik för sportkläder eller hudvård.

När man hittat sin nisch behöver man kolla att det finns en marknad som är stor nog och som har tillväxtpotential.

2.     Välj leverantörer

Nästa steg är att hitta en eller flera leverantörer som kan leverera den typ av produkter man vill sälja.

För att göra det enklare att hitta leverantörerna kan man ta hjälp av appar som samlar denna information på en och samma plats.

På så vis går det snabbare att komma i kontakt med intressanta företag.

3.     Starta och designa hemsidan

När man hittat sina leverantörer är det dags att sätta i gång sin onlinebutik.

Först bör man välja domän och hemsidehotell.

Det gäller att ha ett namn på sin butik som är lätt för kunder att komma ihåg.

På så vis är det enklare att kunder rekommenderar sidan till sina vänner.

Designen av hemsidan är också mycket viktig, och den bör spegla hela varumärket.

Samtidigt ska hemsidan vara användarvänlig och göra köpupplevelsen tydlig och smidig för kunden.

4.     Marknadsför

Det sista steget för ett nystartat dropshippingföretag är själva marknadsföringen.

Detta är också det allra viktigaste, eftersom ingen har koll på en helt nyskapad butik.

Det gäller att sprida ordet om att en ny butik i ens genre har öppnat och övertyga kunderna om att den är starkare än konkurrenterna.

Det är hård konkurrens inom dropshipping, och det är svårt att lägga sig alltför lågt med sina priser.

Därför behöver man hitta andra strategier för att vara relevant.

Marknadsföringen är därför något av det absolut viktigaste för den som sysslar med dropshipping.

Några tips för att öka sannolikheten att lyckas med sin marknadsföring

När man vill utveckla sin marknadsföring bör man först och främst sätta upp tydliga mål och utveckla en marknadsföringsstrategi.

Denna kan hjälpa en att hålla fokus på sitt mål.

Det finns också några tips man kan titta lite extra på för att differentiera sig från konkurrenterna.

Tipsa om nya, spännande produkter

Ett bra tips är att försöka ligga steget före sina kunder, och lista ut vad de vill ha innan de själva vet om det.

Därför bör man som dropshippare hela tiden hålla koll på marknaden och de nya produkter som erbjuds av leverantörerna.

När ens leverantörer kommer med nya, intressanta produkter kan man marknadsföra dessa lite extra.

Vanligt är nämligen att kunderna väljer att köpa flera produkter på en och samma gång, eftersom det är mer praktiskt att få en större leverans än flera små.

Om man, till skillnad från sina konkurrenter, erbjuder en ny produkt ökar man chansen att kunderna väljer ens egen onlinebutik för flera inköp.

Gör det enklare för kunden

Man bör också lägga extra fokus på hemsidedesignen och se till att den är enkel att använda, oavsett vilken enhet kunden valt för sitt besök.

Se till att använda en professionell hemsidebyggare och låt folk testa hemsidan och komma med feedback.

Man kan också kolla in sina konkurrenters hemsidor för att förstå vad man kan erbjuda som de inte kan.

Satsa på en bra kundtjänst

Något annat som är mycket viktigt för dropshippare är kundtjänsten.

Många kunder värderar en fungerande kundtjänst framför ett lågt pris, och om prisskillnaden bara är några kronor kan ett seriöst intryck vara det som blir avgörande.

Se till att satsa på en tillmötesgående kundtjänst som ger ett proffsigt intryck.

Låt dina kunder känna sig hörda.

Vera Kristen

Vera är Content Editor på tjanapengar.se. Hon har en examen från Stockholms Universitet och brinner för frågor om privatekonomi. E-post: [email protected]

Fortsätt läsa