Hur kan man tjäna pengar på annonser?

tjäna pengar på annonser
Av Vera Kristen •  Uppdaterad: 4 december 2022 •  6 min

Nu för tiden finns det otroligt mycket annonser och reklam i vårt samhälle.

Detta eftersom företag ständigt är på jakt efter nya kunder.

När man tänker på reklam är det kanske först och främst på tv, i tidningar, på radio och affischer på stan, men det finns idag väldigt många sätt att sprida sitt budskap.

Sedan sociala medier fick sitt stora genomslag är det ett måste för företag att synas samtidigt på flera olika plattformar.

Kanske väljer man därför att både göra en affischkampanj i kollektivtrafiken, och att köpa utrymme på hemsidor och sociala medier.

Beroende på hur mycket resurser ett företag har kan de förstås lägga mer eller mindre pengar på sina annonser.

Oavsett hur stor budget man har att lägga på sin marknadsföring gör företagen i regel en noggrann plan för hur de bäst når ut till sina kunder.

När det gäller annonser så bör man inte lämna något åt slumpen, och därför finns även stora pengar att sälja för den som kan erbjuda annonsplatser.

I denna text kommer vi därför ge tips på hur man bör tänka då man vill tjäna pengar på annonser.

Hur kan man tjäna pengar på annonser?

Annonser är ett bra sätt att tjäna pengar för den som har möjlighet att erbjuda plats för marknadsföring.

Att sälja annonsplatser kan ge stora intäkter, särskilt i förhållande till arbetet man lägger ner för att få annonsören att investera.

Marknadsföring och annonser till olika målgrupper

Självklart vet företagen om att deras kunder har olika beteenden, och väljer sina annonsplatser därefter.

Om man vill locka bilister till sitt bolag är det klokt att annonsera längs stora, trafikerade vägar.

Vill man nå tågpendlare gäller det att skaffa sig reklamplatser på stationen, eller på monitorer ombord på tågen.

Om ett företag vill nå en större andel unga personer är det perfekt för dem att annonsera online på hemsidor som har hög trafik, eller genom till exempel Instagram och Snapchat.

För många är det också självklart att annonsera i tidningar och utskick, som når ut till de lokala konsumenterna.

Den som har utrymme intill en väg, vid en allmän plats där många människor rör sig eller har en populär profil på internet kan få en bra passiv inkomst genom att kontakta annonsörer och erbjuda dem att hyra denna plats.

En attraktiv reklamplats kan locka både lokala och nationella företag att annonsera, men generellt är det lättare att börja knyta kontakter med en lokal aktör.

Kanske finns det en bilverkstad, en lunchrestaurang eller en frisör som skulle vilja ha en annonsplats, eller hjälp med affischering för att sprida information om sin verksamhet.

Affischering för att sprida aktuella annonser

Bolag som arbetar med events eller säsongsbetonad verksamhet sprider ofta information om sin verksamhet genom affischer, flygblad och roll-ups.

Detta är ett billigt och enkelt sätt att nå en lokal publik med information som datum för spelningar och evenemang.

Eftersom det information affischen innehåller endast är aktuell under en begränsad tid är det viktigt att informationen kommer ut i tid så att publiken hinner upptäcka eventet och skaffa biljetter innan det är för sent.

En del områden har anslagstavlor och liknande där företag och föreningar får lov att affischera gratis, och ett sätt att tjäna pengar på detta är genom att erbjuda sig att sätta upp affischer mot en ersättning.

Genom att kontakta ett flertal olika klubbar, restauranger och barer kan man på ett effektivt sätt annonsera åt flera samtidigt, och då tjäna pengar snabbt.

Så tjänar man pengar på annonser online

Ett mer bekvämt sätt att sprida information om sitt företag och hitta nya kunder är att annonsera online.

En framgångsrik annonskampanj kan leda till att en mängd nya personer upptäcker en vara eller tjänst.

Många företag väljer idag att samarbeta med personer som har stor spridning på olika plattformar, detta kan vara både kända profiler och influencers som har många följare.

Genom att samarbeta med olika företag och presentera deras produkter för sina följare kan en del kända profiler faktiskt försörja sig på sina sociala medier medan andra har det som en sidoinkomst.

För att vara aktuell för ett samarbete brukar företagen antingen vilja att man har ett stort antal följare i blandade grupper, eller att man har en tydlig profilering.

För att en reklamkampanj ska lyckas bör produkten passa ihop med profilen som sprider den.

En populär musiker kan till exempel låna ut sin plattform för att sprida information om en festival eller om ett klädmärke den använder.

Det vore kanske mindre trovärdigt ifall samma person skulle presentera ett nytt proteinpulver för muskelbyggare och kraftsportare.

Annonser i podcaster

Att lyssna på podd är alltmer populärt som sysselsättning för svenskarna, och därför är det idag många företag som vänder sig till poddare för att få hjälp att sprida information om sin verksamhet.

Lyssnandet kan ske medan man gör något annat, exempelvis pendlar till jobbet, lagar mat eller tränar, och är för många en trevlig vana i vardagen och ett sätt att hålla sig uppdaterad.

Återigen är det lättare för kända profiler att få samarbeten med de största annonsörerna, men alla poddar som har en trogen publik kan vara aktuella för företagen.

Har man en podd som når ut till många i en viss stad kan det vara en väldigt bra annonsplats för ett lokalt företag såsom en restaurang, verkstad, butik eller hantverkare.

Kreativitet är nyckeln till att tjäna pengar på annonser

Avslutningsvis kan vi slå fast att det finns otroligt många olika sätt att marknadsföra sig på idag, vilket innebär lika många sätt att tjäna pengar på annonser.

Oavsett om det handlar om fysiskt utrymme eller att ge plats på en digital plattform så finns det många företag som är intresserade av att synas mera, och därmed nå en bredare publik.

Annonser är avsedda att ge ökad synlighet, men tack vare modern teknik behöver det inte längre vara i form av en skylt eller affisch på stan.

Idag ser man ofta annonser i helt andra format såsom ljud, bild, video, flygblad eller kanske levererade på något helt nytt sätt.

Endast kreativiteten sätter gränser.

Vera Kristen

Vera är Content Editor på tjanapengar.se. Hon har en examen från Stockholms Universitet och brinner för frågor om privatekonomi. E-post: [email protected]

Fortsätt läsa