Hur kan man tjäna pengar på Facebook?

tjäna pengar på facebook
Av Vera Kristen •  Uppdaterad: 16 september 2022 •  6 min

I denna text kommer frågan ”Hur kan man tjäna pengar på Facebook?” att besvaras.

Facebook är en digital mötesplats som har miljarder användare runt om i världen och är således en av de största plattformarna för sociala medier.

Att tjäna pengar på Facebok är något som alla kan göra, men det är inte genom ens vanliga profil utan istället genom annonsering av tjänster eller varor.

Antalet följare är avgörande hur bra man lyckas, eftersom fler följare innebär större möjligheter att nå ut.

Det kan gå trögt till en början, men lyckas man få någon eller några att börja tipsa om sidan, så kan det bli en viral effekt som snabbt sprider sig.

Startar man en facebooksida idag och börjar bygga upp din verksamhet på rätt sätt, så kan de första slantarna trilla in redan efter ett par veckor.

Hur kan man tjäna pengar på Facebook?

På Facebook kan man tjäna pengar genom att marknadsföra sitt företag, dess tjänster samt produkter.

Det är en digital mötesplats med miljarder av användare som gör att man med lätthet kan rikta annonser mot specifika målgrupper.

Om man underhåller plattformen kontinuerligt, kan Facebook ge goda resultat på lång sikt.

Fördelar med Facebookannonsering

Facebook är utan tvekan den mest populära sociala media plattformen.

Hela 60% av alla internetanvändare använder sig av plattformen och varje månad interagerar över 2.6 miljarder människor på Facebook.

Det gör den till en utmärkt plattform för företag att nå ut till potentiella kunder.

Dessutom finns det hela 80 miljoner företag listade på Facebook.

Några fördelar med Facebook är att man själv kan styra vilka målgrupper och personer man vill nå ut till.

Tack vare plattformens alla digitala funktioner kan man marknadsföra sig i varierande mediaformat såsom bild och video.

Facebook gör det också möjligt att nå fram till och även länka till andra sociala plattformar.

Hur fungerar Facebookannonser?

Annonserna är inriktade på användare beroende på deras onlineaktivitet, profilinformation, plats och andra preferenser.

Detta innebär att personer som ofta ser dessa annonser är de som förmodligen har ett intresse av dem.

Det betyder också att ju mer ingående profilering och insikter man som företag har i vilka ens kunder är – desto mer effektivt kan Facebook Ads fungera som forum för att nå målgruppen effektivt.

Genom att nyttja annonserna kan man rikta användartrafik till din webbplats och uppmärksamma sina produkter och tjänster

Facebook gör det lättare att ställa in annonser och hantera kampanjer med verktyget Facebook Ads Manager.

Om man är nybörjare finns det många kanaler att ta hjälp av på nätet, där man får Facebooks funktioner förklarade på ett enkelt sätt.

Vem kan annonsera med Facebook?

Facebook-plattformen är för alla, både privatperson, stora och små företag. Den erbjuder en stor chans att öka räckvidden och marknadsföra varumärken, tjänster och produkter.

Det vanligaste är att man betalar per klick (CPC).

Hur mycket man betalar varierar beroende på konkurrens samt vilken budget man satt för sin Facebook kampanj.

Fördelen med att tjäna pengar på Facebook är att man har full kontroll över både kostnader och resultat.

Välj din målgrupp

Det här steget är ett av de viktigaste i ens kampanj.

Det är bra att ha ett väl genomtänkt mål innan man innan man riktar in sig på en specifik målgrupp.

Av alla de som använder sig av Facebook så är det bara en bråkdel som kommer vara intresserade av ens specifika produkter eller tjänster.

Det gör det extra viktigt att identifiera rätt målgrupp och sedan skapa annonser riktade mot dessa.

En funktion som är bra att studera närmare är ”Facebook Lookalike Audiences”. Det innebär att Facebook automatiskt hittar en målgrupp som passar de som i dagsläget gillar din sida eller de som besöker din hemsida.

Det gör det snabbt och enkelt att komma igång och hitta intressanta målgrupper.

Olika annonsformat

Som tidigare nämnts finns det en rad olika typer av annonsformat för Facebook.

Man kan välja mellan bilder, video, formulär och länkannonser, eller en kombination av dessa.

Sedan finns det olika typer av variationer av dessa.

Beroende på om dina annonser uppfyller rekommendationerna och annonsformaten så kan man sedan se antalet placeringar som annonsen uppfyller.

De olika typerna av annonsformat är också relaterade till det mål man satt när man skapade Facebook-kampanjen.

Facebook retargeting och hemsidor

Retargeting eller remarketing, som det också kallas, handlar om att annonser visas för någon som exempelvis besökt ens hemsida.

Låt oss säga att man har en ny besökare på sin hemsida, vilken handlar om försäljning av inomhusskor.

Efter att besökaren befunnit sig på ens hemsida och därefter loggar in på Facebook, kommer besökaren att se samma skor i sitt flöde.

Retargeting handlar alltså om en koppling mellan ens hemsida och Facebook där sedan Facebook genererar annonser baserat på det som besökaren tittat på eller sökt efter på hemsidan.

Om man har en hemsida som är bristfällig, långsam, inte responsiv (ej mobilanpassad) och svår att navigera, så spelar det ingen roll hur pass bra annonsering man har på Facebook.

Glöm inte att annonsering och all marknadsföring har till uppgift att föra marknaden/människor åt ett specifikt håll.

Om hemsidan uppvisar bristfällig prestanda så kommer inte heller annonseringen via Facebook att generera resultat.

Det finns nämligen en synergi mellan annonsering och hemsidor som genererar lönsamhet i de digitala medierna.

Sociala medier och dialog

Sociala medier är just sociala för att de handlar om kommunikation, dialog och enagemang.

Se därför till att inte enbart starta annonser och sedan släppa dialogen.

Skriv istället i kommentarsfältet till de som kommenterar och försök få till en positiv dialog.

Det gillar användare och Facebook, vilket ökar din räckvidd samt potential för bästa resultat.

Sponsrade inlägg

Ett annat sätt att tjäna pengar är att marknadsföra andras produkter via så kallade sponsrade inlägg, vilka är mycket vanliga på Facebook.

Det innebär att ett större och känt varumärke betalar pengar för att man ska nämna eller prata om en av deras produkter på sida eller grupp.

Detta är ett ganska enkelt sätt att tjäna pengar på Facebook varje månad.

Självklart bör man välja produkter som är vettiga utifrån den typ av sida och den publik man har.

Vera Kristen

Vera är Content Editor på tjanapengar.se. Hon har en examen från Stockholms Universitet och brinner för frågor om privatekonomi. E-post: [email protected]

Fortsätt läsa