Hur kan man tjäna pengar på Twitter?

tjana pengar pa twitter
Av Vera Kristen •  Uppdaterad: 17 mars 2023 •  7 min

Twitter är ett socialt nätverk som skiljer sig lite från de andra populära sociala medierna eftersom man bara får använda sig av 140 tecken vid sina uppdateringar.

Twitter har en stor användarbas som även inkluderar presidenter, journalister och kändisar.

Tro det eller ej, det går faktiskt att tjäna riktigt bra med pengar på Twitter.

Det kräver visserligen tid, tålamod och en strategi, men vissa har lyckats göra Twitter till ett heltidsjobb.

I den här artikeln ges en översikt av hur man kan komma i gång och börja tjäna pengar via Twitter.

Hur kan man tjäna pengar på Twitter?

Det finns olika strategier för att tjäna pengar på Twitter, men nyckeln till dem alla är först och främst att ha följare.

Man måste dock också ha förståelse för marknadsföring och en känsla för vad följare vill läsa.

Det kräver kreativitet och att man skapar lojalitet och förtroende bland följare.

Att skapa en relevant profil

Det säger sig självt att ett konto utan följare inte kan generera inkomst.

Man måste ha minst ett par tusen följare för att ens profil överhuvudtaget ska vara intressant för företag.

Att skaffa dessa följare kan ta lite tid, men det går snabbare och snabbare ju fler följare man har.

Det är lite som en självuppfyllande profetia.

För att skaffa följare är det viktigt att ha någon sorts nisch.

Detta kan vara egentligen vad som helst som man är intresserad av.

Sedan gäller det att regelbundet posta tweets, minst en gång per dag, som är relevanta för den avsedda målgruppen och på så sätt bygga upp sin följarskara.

Nyckeln till framgång på Twitter är att vara konsekvent i sitt uppdaterande, både vad gäller innehåll och frekvens.

Olika strategier för att tjäna pengar på Twitter

Det många olika strategier för hur man bäst tjänar pengar på Twitter.

Nedan ges tre exempel, vilka kan användas separat eller i kombination med varandra.

 Många företag samarbetar med Twitter-användare genom affiliates.

Detta innebär att man postar en tweet som på något sätt innehåller information om företagets produkt eller tjänst och en så kallad affiliate-länk.

En följare som klickar på länken och köper produkten betalar inget extra, men den som postat länken får ändå betalt genom provision på köpesumman.

Provisionen är vanligen mellan 5% och 20%.

Naturligtvis är det viktigt att endast samarbeta med företag som matchar ens profil.

Vidare är det värt att notera att om man genomför den här typen av samarbeten för ofta kan Twitter uppmärksamma detta som spam, vilket kan leda till att man får sitt konto avstängt.

Denna strategi innebär att företag betalar en i förväg bestämd fast summa för tweeten.

Om man har lyckats samla en följarskara som är nischad, är det mycket troligt att ett företag med dessa som målgrupp kan tänka sig att betala för att nå ens följare.

Man bör dock inte förvänta sig att drösvis med företag kommer att höra av sig, åtminstone inte till att börja med.

Ett tips är därför att vara proaktiv och kontakta företag på egen hand.

Influencer marketing är en variant av sponsrade tweets.

Detta samarbete sker dock på längre sikt och därför gäller det att ha en tydligt nischad och engagerad målgrupp.

Det är viktigt för företaget att Twitterkontot är förenligt med företagets värderingar, produktutbud och övriga affärsmodell.

Om man har lyckats få ett par av sina tweets sponsrade av ett företag kan det vara en god idé att försöka utveckla detta samarbete till något mer långsiktigt.

Detta ger en mer pålitlig inkomstkälla och kan i sin tur leda till fler samarbeten.

Att spökskriva för en person eller ett företag på Twitter kan vara en mycket lukrativ idé om man inte vill skapa en egen profil, eller om man har samlat på sig en del erfarenhet från till exempel influencer marketing.

Många företagare som vill ha synlighet på Twitter har inte tid att tänka på hur de kan engagera sig med sina följare, hur de kan skapa relevant innehåll och vilken som är bästa tiden att tweeta.

En spökskrivare hjälper till med detta och skriver och publicerar innehåll i företagets eller personens namn, i utbyte mot betalning.

Generellt är spökskrivarens uppdrag att hjälpa sin uppdragsgivare att hitta fler kunder och skapa mer interaktion genom Twitter.

På så sätt kan man säga att det man egentligen säljer till uppdragsgivaren är ett utökat nätverk.

För att komma i gång med spökskrivning gäller att man har erfarenhet från Twitter.

Man behöver också sannolikt kunna visa upp fin statistik som visar att ens tweets faktiskt genererar klick och engagemang.

Strategier att undvika

På samma sätt som det finns strategier som funkar, finns det också strategier som kan få helt fel genomslag.

Några exempel på sådana strategier är:

Att spamma sitt konto med reklam kommer att få följare att försvinna illa kvickt.

Det kan kännas lockande att publicera så många av dessa som möjligt, eftersom de trots allt är inkomstbringande, men om detta leder till att man tappar följare är det inte bra på sikt.

Följare engagerar sig i intressant, tänkvärt och roligt innehåll – inte reklam.

En riktlinje kan vara att publicera max en tweet innehållande reklam per tio ”vanliga” tweets.

Twitter har riktlinjer som de är följer mycket strikt.

Varje dag stängs tusentals konton ned på grund av att de brutit mot någon av dessa riktlinjer.

Detta kan gälla allt från publicering av känsligt innehåll till hets mot folkgrupp eller något annat som kan upplevas som stötande.

Om man har fastnat i följarantal kanske det känns lockande att köpa följare.

Detta innebär att man mot betalning får ett par hundra eller tusen följare.

Dessa följare är dock inte riktiga personer, utan oftast fejk- eller inaktiva konton.

Det finns flera anledningar till att köpta följare inte alls är värda pengarna.

Först och främst är dessa inaktiva och kommer alltså inte att agera på exempelvis affiliate-reklam.

Det är inte intressant för företag att samarbeta med ett konto som endast har köpta följare.

För det andra kan även ett stort antal köpta följare uppmärksammas som spam hos Twitter, vilket gör att man riskerar avstängning.

Vera Kristen

Vera är Content Editor på tjanapengar.se. Hon har en examen från Stockholms Universitet och brinner för frågor om privatekonomi. E-post: [email protected]

Fortsätt läsa