Undrar du hur du tjänar pengar på din blogg per sidvisning?

tjäna pengar på din blogg per sidvisning
Av Vera Kristen •  Uppdaterad: 26 oktober 2022 •  6 min

Som ägare av en blogg har man säkert kommit på tanken att kommersialisera den, det vill säga att tjäna pengar på bloggen.

Det är naturligtvis enklare om man redan har en blogg och trogna läsare, men även om man inte har erfarenhet av att blogga finns det möjlighet att tjäna pengar om man är villig att lägga ner tid och engagemang.

Det finns olika sätt att tjäna pengar på sin blogg.

I den här artikeln ges ett antal olika exempel på hur man kan tjäna pengar på att blogga och hur man kombinerar de olika sätten.

Undrar du hur du tjänar pengar på din blogg per sidvisning?

Ett av de enklaste sätten att tjäna pengar på en blogg är genom annonser.

Ett annonsupplägg där man får betalt per sidvisning kallas CPM (Cost per Mille) eller CPT (Cost per Thousand) och innebär att man får betalt en viss förbestämd summa per 1 000 sidvisningar.

Hur fungerar annonser på bloggar?

Vanligtvis ansluter sig bloggar till så kallade annonsnätverk, exempelvis Google Adsense, för att generera intäkter via annonser.

Annonsnätverket betalar antingen per sidvisning eller per klick.

Det senare innebär att läsaren måste klicka på annonsen för att man ska få betalt.

Man tjänar vanligen mellan fem och 25 öre per sidvisning, vilket innebär att en blogg med några tusen läsare kanske tjänar ett par hundralappar i månaden.

Hur mycket man kan tjäna beror också på vilket ämne man skriver om.

Vissa ämneskategorier betalar bättre än andra – till exempel får man mer betalt för annonser på en blogg som handlar om ekonomi än om resor.

Fördelar och nackdelar med annonser

En klar nackdel med annonser är att det generar en relativt låg intäkt.

För att det ska bli några pengar av annonsering måste man ha ett stort läsarantal.

Å andra sidan, om man har en väletablerad blogg med många läsare som engagerar sig och återkommer, är det ett enkelt sätt att tjäna passiv inkomst.

På så sätt är det ett ypperligt komplement till andra intäktskällor på bloggen, eftersom man inte behöver göra mer efter att ha startat annonserna.

Man bör dock vara medveten om att annonser kan störa läsaren och dess upplevelse av bloggen.

Affiliates – en annan sorts marknadsföring

Affiliates är ett av de mest välkända sätten att tjäna pengar på en blogg.

Ett företag ger bloggägaren provision om läsaren köper någonting genom en länk som uppges på bloggen.

Det är vanligt att bloggaren gör en recension av produkten eller företaget som helhet för att dels ge läsarna information, dels ge en rekommendation och uppmana till köp.

På så sätt utför man marknadsföring åt företaget.

Ett av de bästa sätten att komma i kontakt med företag som är intresserade av affiliatemarknadsföring är att gå med i ett affiliatenätverk

De största nätverken för affiliates i Sverige är Adtraction och Adrecord.

Trots att man kan tjäna ganska mycket pengar på denna typ av marknadsföring är det viktigt att endast rekommendera produkter som är relevanta för bloggen.

Annars är risken hög att läsarna anser att det är spam och tappar intresset för bloggen.

Fördelar och nackdelar med affiliatemarknadsföring

En av de största fördelarna med affiliatemarknadsföring är att man inte behöver några förkunskaper för att komma i gång.

En annan fördel är att det är en passiv inkomst när samarbetet väl är inlett.

Det kräver inte heller att man tar på sig att sälja ett visst lager för att kunna tjäna provision, vilket innebär att det är en väldigt tidseffektiv inkomstkälla.

Den största nackdelen är att det inte finns någon garanti för att läsarna faktiskt går genom länken och genomför ett köp.

Att formulera inlägget på ett sätt som är förtroendeingivande och förhållandevis objektivt samtidigt som det uppmanar till köp är inte alltid det lättaste.

Ett tips är att titta på hur andra bloggare genomför affiliatemarknadsföring och ta inspiration därifrån.

Hur man driver trafik till sin blogg

Utan läsare kommer man naturligtvis inte att tjäna några pengar på sin blogg.

Det finns olika sätt att driva trafik till bloggen.

Ett vanligt sätt är att dela varje nytt inlägg till sociala medier, som Facebook, LinkedIn, Twitter och så vidare.

På så sätt kan inläggen spridas naturligt och hitta nya, intresserade läsare som annars inte hittat till bloggen.

Ett annat tips för att höja kvaliteten på ett blogginlägg samtidigt som det driver trafik är att inkludera bilder.

Dels gör det inlägget mer attraktivt från ett visuellt perspektiv, dels gör det bloggen mer sökbar från ett SEO-perspektiv.

Om man inkluderar nyckelord i bildbeskrivningen ökar detta sannolikheten att bloggen hamnar högt upp i bildsökningar.

Se dock till att inte använda bilder som skyddas av copyright.

SEO – vad är det?

SEO står för Search Engine Optimisation, eller sökordsoptimering på svenska.

Som namnet antyder handlar det om att inkludera ”rätt” ord i inläggen för att sökmotorer ska anse att inläggen är relevanta.

Så – hur fungerar det?

I korta drag väljer man ett sökord eller en fras som man anser återspeglar innehållet i texten och som man tror läsare kommer att söka på för att få upp inlägget.

Sedan använder man det sökordet i rubriken, i någon av underrubrikerna, samt ett par gånger i texten

Koncentrationen av sökordet gör att sökmotorer uppfattar vad inlägget handlar om.

Detta kan i sin tur leda till att trafiken till bloggen ökar.

Kvalitet vs kvantitet – vilket är bäst?

När det gäller kvalitet och kvantitet är ”lagom” något av en balansgång.

Å ena sidan vill ens läsare sannolikt se välarbetat innehåll som är logiskt, enkelt att följa, utan felstavningar och så vidare.

Problemet är bara att detta innebär att man måste lägga mer tid och energi på varje inlägg.

Å andra sidan kommer sökmotorer att ge högre prioritet till hemsidor och bloggar som har uppdaterat innehåll.
Detta innebär således att om man bloggar varje dag men skriver meningslösa inlägg, kommer man sannolikt att hamna högt upp i söklistan, men inte få några långvariga läsare.

Låt det ta lite tid att hitta den balans mellan kvalitet och kvantitet som man anser är rätt för en själv.

Vera Kristen

Vera är Content Editor på tjanapengar.se. Hon har en examen från Stockholms Universitet och brinner för frågor om privatekonomi. E-post: [email protected]

Fortsätt läsa