Du kanske har en blogg, webbplats eller hemsida som du lägger ner mycket tid på och älskar, men inte vet hur du ska kunna tjäna pengar på.
För många är bloggen ett sätt att kommunicera med andra eller att bygga upp ett CV.
Din webbplats är också en kanal, och det betyder att den kan informera besökaren om, eller skicka den vidare till, andra webbplatser.
Om du skriver om ett annat företags produkter och tjänster och länkar till deras hemsida med hjälp av banners kan din plattform ge dig en inkomst så att du kan lägga mer tid på den.
Här ska vi svara på frågan ”hur tjänar du pengar på banners?”.
Hur tjänar du pengar på banners?
Ett bra sätt att tjäna pengar på banners är att bli en så kallad affiliate, vilket betyder att du placerar en länk till en annan hemsida på din blogg eller webbplats.
Om dina följare eller besökare klickar på bannern kan du också tjäna pengar.
Vad är en banner?
På svenska kan vi använda ord som webbannons eller annonsruta i stället för det engelska ordet banner.
Det handlar om en reklamannons som ofta ligger på flera olika webbplatser och bloggar.
Bannern är designad på ett attraktivt och tydligt sätt så att man ska vilja klicka på den för att veta mer.
En banner kan ha olika form och utseende och den kan berätta något generellt om företaget, avslöja ett erbjudande eller lyfta någon speciell produkt eller tjänst.
Bannern innehåller en länk som skickar en vidare till hemsidan då man klickar på den.
Det är viktigt att den som lockas av bannern också förstår att man kan klicka på den.
När du arbetar med banners kan du tjäna pengar både genom att tillverka dem eller genom att bara använda dem.
Många använder systemet Google Adsense där det är gratis att registrera sig.
Systemet matchar din banner med andra webbplatser, som betalar för annonsen utifrån vad ni har kommit överens om.
Att tjäna pengar på att producera och designa banners
En del bloggare eller webbdesigners har kompetensen att producera banners själva, men det kan behövas kompetens som är mer specialiserad.
Om du har många besökare på din webbplats men upplever att alltför få upptäcker bannern, eller än mindre klickar på den, kan det vara värt att investera i kvaliteten på budskapet.
En grafisk formgivare arbetar med att ta fram snygga och effektiva bilder, upplägg och former.
En copywriter tar fram rätt ord och budskap, och en fotograf kan behövas för att få tag på rätt bild.
Hur vet jag vem som klickar på mina banners?
Via så kallade cookies kan vi se vilka besökare som har klickat vidare på en banner.
Det finns också trading cookies, som håller koll på om besökaren senare har gått in på webbplatser som du annonserat om.
Ett sätt att mäta resultatet är att använda sig av CTR, click-trough rate, eller klickfrekvens.
Det betyder att du delar antal exponeringar, hur många gånger besökare har sett din annons, med hur många klick annonser har fått.
När du mäter hur många som klickar på din banner så kanske siffran blir låg, vilket eventuellt innebär att den behöver designas om.
En låg klickfrekvens betyder dock inte nödvändigtvis att ingen såg din banner, bara att de inte såg något behov av att klicka just vid det tillfället.
Bannern kan ändå stanna kvar i minnet och generera besök till webbplatsen senare.
Att tjäna pengar på att använda banners
Priset på en banner brukar bero på hur mycket värde den genererar, när det gäller uppmärksamhet, branding och klick.
En vanlig modell för prissättning är CPM, cost per mille, som innebär kostnad för tusen visningar.
CVR, conversion rate, är ett annat vanligt mått.
Det handlar alltså om visningar och effekterna av dem, inte bara om klick.
Ett annat sätt är att registrera sig som affiliate, där klicken står mer i fokus och framförallt vilken försäljning och andra värden de leder till.
Var är en affiliate?
En affiliate kan också kallas för publicist eller publisher, och det är någon som tecknar en form av partnerskap med ett företag.
Affiliate marketing, annonsmarknadsföring, innebär att företag kan nå ut till nya kunder genom andra webbplatser och bloggar.
Affiliate marketing är en bransch där det varje år investeras mer än ett hundra miljarder kronor.
Den som vill marknadsföra sin produkt eller tjänst betalar en provision till en affiliate eller publicist.
Du kan ansöka om att registrera dig som affiliate genom olika program.
När du blivit godkänd kan du skapa banners och länkar till olika företag, där du publicerar deras erbjudanden och på detta vis tjänar pengar.
Hur tjänar du pengar som affiliate?
Nätverket av affiliates tjänar ofta pengar genom annonsörsavgifter, som kan vara en procentandel av den slutliga försäljningen.
För att tjäna pengar som affiliate krävs det att du lägger ner tid och energi.
Din webbplats måste vara attraktiv och ha ett relevant och bra innehåll, så kallat content.
Innehållet kan vara bloggtexter, videoklipp eller annat som människor vill se och läsa.
Om du har lagt ut kvalitativa banners och länkar, och försett dem med trading cookies, så kan du se om dina besökare hittar vidare till andra webbplatser som du har annonserat.
När de sedan gör ett köp hos den andra webbplatsen så tjänar du också pengar, beroende på ert partnerskap eller avtal.
Dina pengar blir ofta utbetalade när du har nått upp till en viss tröskel som generar provision.
Innan du tecknar partnerskap för att bli affiliate, se till att företaget betalar skatt och andra avgifter.
Måste min banner leda till köp?
Företag betalar dig för att få fler kunder till sin webbplats.
De företag som erbjuder produkter kanske i första hand vill betala för genomförda köp som skapas genom ert partnerskap.
Vissa andra företag sätter även värde på besöket på webbplatsen eller rent av bannern i sig själv.
Att någon ser bannern gör att personen kommer att tänka på eller känna igen företaget när det är dags att leta efter en produkt.
Det här kallas top of mind, att finnas högst upp i konsumenters medvetande.
De företag som förstår och värdesätter top of mind betalar också gärna för denna typ av marknadsföring.
Många tjänsteföretag betalar också för så kallade leads, alltså cookies som visar vem som har varit på din webbplats.
Genom denna information kan de senare kontakta den personen, som blir en varmare kontakt och förhoppningsvis en kund.