Hur kan man tjäna pengar på att ladda elscooter?

ladda elscooter tjäna pengar
Av Vera Kristen •  Uppdaterad: 16 december 2022 •  6 min

Sedan ett par år tillbaka finns de överallt på gatorna i större städer – elscootrarna.

De har snabbt blivit del av den nya stadsbilden, av flera anledningar.

Dels har de många fördelar för förare i och med enkelheten att hitta, köra och lämna, samtidigt som de erbjuder flexibilitet, dels är de ett miljövänligt alternativ till bil eller buss.

Eftersom de drivs av el kräver de naturligtvis regelbundna laddningar.

Det är här man som privatperson kan tjäna lite pengar.

I den här artikeln ges en översikt av hur man kan komma igång med ett extraknäck baserat på elscootrar.

Hur kan man tjäna pengar på att ladda elscooter?

En del företag som tillhandahåller scootrarna har program där man som privatperson får betalt för att hitta, ladda och placera ut scootrar.

Man får betalt per laddad och korrekt utplacerad scooter.

Det går att jobba när man vill och i princip bestämma sina egna arbetstider.

Hur fungerar det?

Personer som använder scootrarna under dagen lämnar dem inte nödvändigtvis där de hämtade dem.

Därför kan man behöva åka runt på kvällarna och leta efter scootrarna.

Det kan vara tillåtet att plocka upp scootrar även under dagen men endast om de har mycket låg batterinivå.

Man får vanligen tillgång till en app med en karta där alla scootrar och deras batterinivåer synliggörs.

Sedan tar man hem scootern och laddar den under natten.

En scooter där batterinivån är noll tar cirka tre timmar att ladda.

Eftersom de flesta använder elscooter under särskilda tider på dygnet – framför allt på morgonen – är det viktigt att scootrarna är utplacerade innan de efterfrågas.

Detta kan innebära att man behöver gå upp ganska tidigt för att hinna placera ut dem på platser där det är mycket fottrafik och därmed hög efterfrågan.

Fördelar med att ladda elscooter

Den främsta fördelen med att ha scooterladdning som extrajobb är att det inte krävs någon utbildning för att komma igång.

Vem som helst med tillgång till en bil och ett hem med minst ett oanvänt eluttag kan med fördel ladda en elscooter.

En annan fördel är att en stor del av arbetet faktiskt sker när man sover.

Det enda som kräver aktivt arbete är att hämta och lämna scootrarna.

Man får betalt per laddad scooter så det är enkelt att räkna ut hur mycket man kommer att få betalt varje natt.

Det är också ett mycket flexibelt jobb – man väljer själv när och hur mycket man vill jobba.

Nackdelar med att ladda elscooter

En nackdel med att ladda elscootrar är naturligtvis att det inte är ett lämpligt extrajobb om man inte bor i en stad där dessa är tillgängliga.

För tillfället är det framför allt i de större städerna som olika elscooterföretag har placerat sina fordon.

En annan nackdel kan vara att man måste ha körkort och tillgång till bil eller van för att kunna transportera en större mängd scootrar och därmed kunna tjäna en mer ordentlig extrainkomst.

En tredje nackdel gäller ens elförbrukning om man laddar en större mängd scootrar på nätterna.

Laddningarna kan belasta ens elkapacitet och eventuellt ge betydligt högre elräkning.

Om man är osäker är det bäst att konsultera en elektriker.

Krav för att komma igång

Vissa personliga egenskaper krävs för att komma igång med laddning av elscootrar.

Eftersom det innebär en hel del lyft är det viktigt att ha den fysiska förmågan att flytta scootrar till och från olika platser.

Det är också viktigt att vara uppmärksam, flitig, ansvarsfull samt en duktig förare om man hämtar scootrarna med bil, särskilt eftersom man sannolikt kommer att arbeta företrädesvis under natten och det är inte ovanligt att scootrarna står parkerade på smågator.

Det är också en fördel om man är van att läsa kartor eftersom kartan i appen kommer att vara till stor hjälp för att hitta urladdade scootrar.

Laddning av elscootrar – en del av gig-ekonomin

Precis som Uberförare och värdar på Airbnb är elscooterladdare en del av den så kallade gig-ekonomin.

Som ordet gig antyder tar man tillfälliga uppdrag, vilka ofta köps och säljs via olika plattformar eller appar.

Det innebär att man inte är anställd av företaget som tillhandahåller plattformen, utan ses som en partner till företaget och därför anses vara egenföretagare.

Detta innebär i sin tur att man inte omfattas av anställningslagar och rätt till exempelvis tjänstepension.

Däremot har man ofta större frihet och högre flexibilitet att strukturera sin arbetsdag än vad man har som anställd.

För vem passar det att börja ladda scootrar?

Trots att i princip vem som helst kan komma igång, så länge man har tillgång till en bil och bor i närheten av en stad där scootrar är förekommande, är det antagligen en mer lämplig aktivitet för vissa.

Om man till exempel är mellan jobb kan det vara ett bra sätt att tjäna pengar under tiden man väntar på att få en fastanställning.

Det kan också vara ett bra sätt att känna på att arbeta som egenföretagare för den som vill prova men som inte vill ge upp sin fastanställning.

En tredje grupp som är vidare i sin omfattning kan vara personer som helt enkelt är ute efter att tjäna lite extra pengar, exempelvis universitetsstudenter.

Sammanfattning

Det kan finnas många anledningar att överväga att börja ladda elscootrar.

Eftersom det inte kräver någon särskild utbildning eller specifika förkunskaper är det enkelt att komma igång.

De största fördelarna rör det faktum att det är ett mycket flexibelt arbete, samt att man inte behöver aktivt arbeta mycket per elscooter eftersom man får betalt per laddad scooter.

När det gäller nackdelar är de största att man sannolikt behöver ha körkort och tillgång till en större bil för att kunna transportera scootrarna till och från laddning.

Om man dessutom tar en större mängd scootrar till hemmet kan ens elförbrukning skjuta i höjden, samtidigt som det naturligtvis tar upp en del plats.

Således kan det vara värt att använda en separat lokal för laddning om man bor mycket litet.

Vera Kristen

Vera är Content Editor på tjanapengar.se. Hon har en examen från Stockholms Universitet och brinner för frågor om privatekonomi. E-post: [email protected]

Fortsätt läsa