Hur många läsare behöver man för att tjäna pengar?

hur manga lasare behover man for att tjana pengar
Av Vera Kristen •  Uppdaterad: 17 februari 2023 •  6 min

När du skriver en bok eller startar din blogg kanske du gör det för att du vill skriva, fota eller berätta om ditt liv, ditt företag eller dina intressen.

Du kanske inte tänker på att många människor faktiskt kan vara genuint intresserade av det du bloggar och skriver om.

Det kan vara fantastiskt att nå ut med det man skriver om, och det kan faktiskt ge en del pengar också.

I den här texten ska vi svara på frågan ”hur många läsare behöver man för att tjäna pengar?”

Hur många läsare behöver man för att tjäna pengar?

Om du är författare till böcker sägs det att du behöver sälja tiotusentals böcker om året för ett få ihop en svensk normalinkomst.

Om du är bloggare finns också vissa möjligheter till inkomst, och du behöver till en början runt tusen stabila och engagerade följare på din blogg.

Hur får man läsare till sin blogg?

Du behöver vara en aktiv bloggare för att få ihop tusen läsare eller fler.

Börja med att bjuda in alla du känner.

Om du är aktiv även utanför den egna bloggen, och gör kommentarer och tar kontakter i sociala medier, kan du få in läsare den vägen.

Det är viktigt att du inte gör läsaren besviken när den kommer till din blogg.

Se till att ditt innehåll är relevant, uppdaterat och spännande, annars kommer inte läsaren tillbaka.

Om du visar att du bryr dig om din blogg ökar chansen att läsarna också gör det.

En läsare som uppskattar din blogg kanske rekommenderar den till andra.

Word by mouth är ett av de bästa sätten att nå ut till fler.

När någon annan rekommenderar dig väger det ofta tyngre än om du själv skickar inbjudningar till din blogg.

Det här är extra viktigt då kvaliteten på dina läsare är viktigare än kvantiteten.

Alltså hellre en mindre grupp läsare som är engagerade och gillar din blogg, än en större grupp som inte bryr sig lika mycket.

Det syns i statistiken hur mycket engagemang din blogg har, och detta kan vara en anledning till att företag och sponsorer vill samarbeta med dig.

Se till att man hittar din blogg!

Du kan såklart sprida din blogg i dina nätverk och sociala medier, men det är effektivare om din blogg dyker upp när någon söker på ett ämne i till exempel Google.

Därför är det viktigt att ha ett bra domännamn som passar med sökord och innehållet i bloggen.

Det är också viktigt att bloggen har ett tilltalande utseende som fungerar med innehållet.

Annars kanske många hittar den men aldrig går in och kollar.

Kunskap i SEO, sökoptimering, är väldigt nyttigt.

Där lär du dig vilka ord du kan använda, hur du sätter rubriker och hur du kan lägga till metainformation som underlättar för andra att hitta din blogg.

Det finns också möjlighet att marknadsföra din blogg genom att betala för synlighet.

Då kommer din blogg högre upp i söklistor på till exempel Google.

Se till att din blogg engagerar!

Som vi nämnde nyss är det viktigt att du engagerar läsaren med innehållet i din blogg.

Det behöver inte handla om att vara glad och hela tiden ha kontakt med läsaren.

Det kan lika gärna handla om att du är ärlig och förmedlar kunskap som andra behöver.

Människor som visar upp en kunskap som är unik har stor möjlighet att engagera.

Därför är det bra om du har kunskap om andra bloggars innehåll, för att inte ligga alltför nära dem.

Du behöver också en kunskap om dina nuvarande och potentiella läsare för att kunna känna empati med dem, och erbjuda information som de behöver.

Hur viktiga är läsarna för en bloggare?

En blogg kan bli en mötesplats för olika individer.

Bloggaren behöver inte stå för allt content, utan kan lägga ut det på flera skribenter eller bildskapare.

Om bloggens innehåll sätter igång samtal och diskussioner får bloggen liv och engagerar.

Därför är det viktigt att få rätt läsare till bloggen.

Du har vunnit mycket om bloggen attraherar läsare som är aktiva, bjuder på sig själva och samtidigt följer den röda tråden.

Då har du fått igång ett engagemang och ett flöde som du i bästa fall inte behöver redigera så mycket, utan kan fokusera på att ge input.

Vem läser en blogg?

Hälften av svenskarna över 12 år läser bloggar.

I åldern 26–45 år är siffran över 60 procent, och siffrorna är högre bland kvinnor än bland män.

Det är inte lika höga siffror som till exempel dagstidningen, som fyra av fem läser, men det är ändå en hög siffra.

Det finns alltså en stor potential att få många läsare då man startar en blogg.

Hur viktiga är läsarna för en författare?

För en författare är läsarna viktiga eftersom det är de som köper boken.

Andra läsare går till biblioteken och lånar boken, och det ger också viktig inkomst.

Det finns en liten grupp författare som tjänar väldigt mycket pengar.

Den stora gruppen har inte så höga inkomster, inte på själva böckerna i alla fall.

Royalty och arvoden räknas på det så kallade f-priset som är olika på inbundna böcker, pocketböcker och digitala böcker.

En författare kan bli känd och respekterad utan att sälja så många böcker, och det kan vara en viktig del av författarskapet.

När det gäller försäljningen så sköts den av bokförlaget, men det finns såklart möjlighet för varje författare att skapa uppmärksamhet runt sin bok.

Det kan göras på till exempel sociala medier, bloggar och föreläsningar.

Föreläsningar i sig kan dra in pengar, ibland mer pengar än själva böckerna.

Här kan läsarna, precis som för bloggaren, skapa liv i författarskapet även om de inte köpt boken.

Läsare skapar bokklubbar, studiecirklar och en del bloggar om böckerna.

Detta skapar ett stort engagemang som kan ge stora möjligheter för författaren att hitta inkomster på olika sätt.

Vera Kristen

Vera är Content Editor på tjanapengar.se. Hon har en examen från Stockholms Universitet och brinner för frågor om privatekonomi. E-post: [email protected]

Fortsätt läsa