Oavsett om man helst kollar på dokumentärer, kattvideor, studiehjälp eller någonting helt annat, är Youtube rätt plats för den som vill kolla på videos.
Utbudet av material är så enormt att det är svårt att föreställa sig.
Varje minut laddas det upp 500 timmar videomaterial och varje dag visas fem miljarder klipp.
I genomsnitt spenderar användare 17 minuter och 31 sekunder per person och dag på Youtube.
Det är således inte konstigt att man kommit på sätt att tjäna pengar på denna plattform.
I den här artikeln ges en översikt av hur man gör Youtube till mer än en källa till underhållning genom att använda plattformen för att tjäna pengar.
Hur många följare krävs på Youtube för att tjäna pengar?
Beroende på vilken typ av intäktsmodell krävs olika antal följare.
För att få tillgång till Kanalmedlemskap krävs minst 1 000 prenumeranter på kanalen.
Däremot för att få tillgång till funktionen Produkthylla krävs minst 10 000 prenumeranter.
När det gäller annonser finns inget lägsta antal följare för att generera intäkter.
Skapa innehåll som lockar följare
Det är upp till varje enskild användare att skapa det innehåll denne vill.
Inom rimliga gränser naturligtvis – Youtube är strikta med att kontrollera innehåll som bryter mot dess riktlinjer.
Värt att tänka på är att ju fler prenumeranter och visningar man lyckas få, desto större är sannolikheten att man faktiskt kan börja tjäna ordentliga pengar på Youtube.
Det krävs alltså eftertanke och en strategi för att skapa innehåll som tilltalar tittare.
När man hittat sin nisch och förmåga att skapa engagerande videor, är det enklare att till exempel inleda samarbeten och liknande i ett senare skede.
Sikta på Youtubes partnerprogram
Ett av de bästa sätten att börja tjäna pengar på Youtube är att bli del av Youtubes partnerprogram (YPP).
Som beskrivits ovan finns vissa minimikrav gällande prenumeranter, men också andra krav.
Till exempel måste man följa alla policyer som Youtube tagit fram för intäktsgenerering på plattformen, inte ha några aktiva varningar om brott mot community-riktlinjer, samt ett länkat AdSense-konto till kanalen.
Det är via AdSense-kontot man får betalt.
Vidare krävs att man har minst 4 000 giltiga offentliga visningstimmar de senaste tolv månaderna.
Efter att man ansökt om att bli del av partnerprogrammet blir ens konto granskat.
Detta brukar ta ungefär en månad.
I det fall ansökan godkänns är det bara att tuta och köra!
Om ansökan skulle avvisas är det inte hela världen.
Det går att ansöka igen efter 30 dagar från det datum avslaget mottagits.
Sätt att tjäna pengar på Youtube
Som del av Youtubes partnerprogram får man tillgång till ett antal olika funktioner för att tjäna pengar.
- Annonsintäkter
Ett av de vanligaste sätten att tjäna pengar via Youtube är genom annonser.
Annonser är ett sätt för företag att nå sina målgrupper med precision.
Det finns tre olika typer av annonser; display-, överlagrings- och videoannonser.
För att komma i gång med denna funktion går det att ändra inställningen i Youtube Studio.
Där går det att välja samtliga tre annonstyper som standard för varje uppladdad video.
På så sätt maximerar man sin möjlighet till intäkt.
Tänk på att videons innehåll måste hålla sig till Youtubes riktlinjer gällande känsligt innehåll för att annonserna ska kunna placeras i videon.
Vilka annonser som visas beror på många olika faktorer.
Exempel sådana faktorer är ens prenumeranter och videons metadata.
- Kanalmedlemskap
Kanalmedlemskap gör det möjligt för följare som är särskilt engagerade att få tillgång till förmåner.
Som ägare av kanalen väljer man vilka förmåner man vill erbjuda och till vilken månadsavgift.
Medlemskap ger tittarna tillgång till exklusiva förmåner, som märken, emojis och annat kopplat till ens specifika kanal.
För att kvalificera sig för kanalmedlemskap krävs bland annat att man är minst 18 år gammal, att ens kanal har minst 1 000 prenumeranter, samt att kanalen inte riktar sig till barn.
- Super Chat och Super Stickers
Om man livestreamar mycket är Super Chat och Super Stickers bra möjligheter till inkomster.
Dessa två produkter är roliga meddelanden och dekaler som tittare kan köpa och som gör livestreamandet mer personligt.
Super Chat är ett sätt för tittare att markera meddelanden i livechatten.
Super Stickers är en animerad bild som dyker upp i chattflödet.
Dessa båda funktioner gör att kommentarer blir mer synliga och ju mer tittaren betalar, desto längre behålls kommentaren högt upp i flödet.
- Produkthylla
För att börja utnyttja en intäktsgenererande produkthylla krävs minst 10 000 prenumeranter.
Kvalificerade kreatörer kan med detta verktyg visa upp sina officiella varumärkta produkter på videornas visningssidor.
Det går att visa upp till 30 produkter och dessa kan rangordnas antingen automatiskt efter pris och popularitet, eller manuellt via Youtube Studio.
Genom att organisera dem manuellt går det att styra vilka produkter man vill ge särskild uppmärksamhet.
För att komma i gång med Produkthyllan krävs att den officiella återförsäljaren och produkterna i sig är granskade och godkända av Youtube.
Varje eventuell ändring av produkten, såsom titel, beskrivning och bild, kräver ett nytt godkännande.
Detta gör att Youtube kan säkerställa att alla produkter som säljs möter dess policy.
Tänk på att om kanalen har angetts vara anpassad för barn går det inte att använda Produkthyllan.
Vilka tjänar mest på Youtube?
Riktigt kända personer kan såklart tjäna ordentligt med pengar genom sina samarbeten på sociala medier.
Youtube är inget undantag.
Många har även startat sin karriär och blivit kända genom sitt material på Youtube.
År 2021 toppade Mr Beast, eller Jimmy Donaldson som han egentligen heter, listan över Youtubers som tjänade mest.
Han kammade hem hela 54 miljoner dollar i bruttointäkter – ett världshistoriskt rekord.
I skrivande stund har han nästan 96 miljoner följare.
På andra plats kom Jake Paul, en relativt kontroversiell Youtuber och boxare, som tjänade 45 miljoner dollar.
Även Sverige har sin beskärda del av populära Youtubers.
Pewdiepie, eller Felix Kjellberg, är en av dem.
Han uppges tjäna runt 172 miljoner kronor per år och han har över 111 miljoner prenumeranter.
Pewdiepie är något av en internetlegend, vilket han naturligtvis kan utnyttja även i andra sammanhang.
Till exempel driver han tillsammans med sin fru en klädlinje vid namn Tsuki.