Oavsett om det handlar om en skolklass som vill åka på en efterlängtad klassresa, en förening som vill fräscha upp sina lokaler eller ett lag som är i behov av nya lagtröjor, är det oftast pengar som är problemet.
Ett mycket populärt sätt att lösa detta problem är att sälja någon typ av produkt gemensamt i klassen, föreningen eller laget.
Det finns mängder av produkter som kan säljas på detta sätt och lika många företag som erbjuder denna möjlighet.
I den här artikeln ges ett exempel på hur man kan tjäna pengar på att sälja ljus för att nå det där målet – om det så är en resa, en ny fotbollsplan eller ett nytt matchställ.
Hur man kan tjäna pengar till klassen på ljus
Ljus är en lättsåld och efterfrågad produkt, särskilt inför särskilda högtider så som julen.
Dessutom är det är enkelt att komma i gång och sälja ljus:
- Utse en kontaktperson för gruppen och registrera intresse på leverantörens hemsida.
- Organisera försäljningen.
- Lägg beställningen hos leverantören och sätt i gång!
Varför välja att sälja ljus
Det finns många olika produkter att välja mellan om man är en grupp som vill samla in pengar.
Just ljus har blivit en populär produkt av flera anledningar.
Dels är det en produkt som lyfter hemmet och ger det en mysig känsla, dels är det en produkt som passar alla.
När det gäller andra produkter som till exempel kakor och godis kan det finnas kundgrupper som inte upplever dessa som hälsosamma och man missar därför försäljningstillfällen.
Dessutom är ljus enkla att förvara över tid och kan avnjutas av hela familjen.
Välj leverantör
När det gäller att välja leverantör finns ett par saker att tänka på.
För det första är det bra att läsa andra klassers och organisationers omdömen om olika leverantörer.
Välj några stycken som potentiella leverantörer och kontrollera sedan dessa.
Kanske har någon i grannkommunen sålt med leverantören tidigare?
Be i så fall gärna om en recension från dem.
Tyckte de att processen var smidig?
Var produkterna högkvalitativa och brann länge, så att kunden upplevde att den fick värde för pengarna?
En annan sak som är mycket viktig att kontrollera i förväg är hur mycket vinst gruppen kommer att göra på försäljningen.
De flesta leverantörer har en räknesnurra på sina hemsidor där man kan göra en beräkning av förväntad totalvinst.
Tänk också på att kontrollera vad den procentuella vinsten är.
Vissa ljusleverantörer erbjuder upp till 50 procent vinst, vilket naturligtvis gör att summan snabbt stiger.
Välj tidpunkt att sälja
Beroende på vilken produkt man säljer finns det naturligtvis mer eller mindre bra tillfällen att sälja just denna produkt.
När det gäller ljus är höst- och vintertid den mest lämpliga tiden på året.
Många vill utsmycka sina hus med vackra ljus när det börjar mörkna.
Det kan också vara passande att sälja i samband med högtider såsom jul och Halloween.
I samband med någon av dessa högtider kan det vara en bra idé att ha en säljdag tillsammans med hela gruppen.
Om man har möjlighet att stå utanför ett köpcentrum på en helgdag kan detta generera massor med sålda produkter.
Andra säljtips
Det finns många målgrupper att sälja ljus till.
En liknande försäljningsstrategi kan användas för de flesta av dem.
En viktig del är att inleda med vem man är och varför man säljer produkten – det vill säga till vad pengarna ska gå.
Berätta därefter om produkten och dess fördelar, hur man kan använda ljusen, om de levereras i en fin ask och så vidare.
Det är en bra idé att läsa på om de olika produkterna i förväg så att man kan besvara några grundläggande frågor eller eventuella tveksamheter som kunder kan ha.
Om de till exempel påstår de att de inte använder ljus kan man använda argumentet att ljusen är en perfekt gåva eftersom de kommer levererade i en vacker ask.
Detta kan vara ett särskilt bra knep om man säljer via dörrknackning.
Ett annat tips när det gäller dörrknackning är att gå i grupper om två för att få stöd av varandra.
Utöver att sälja till privatpersoner kan man också kontakta företag.
Särskilt inför jul är det många företag som ger bort julklappar till sina anställda.
Ljusaskar kan vara en perfekt gåva i detta syfte.
Särskilt arbetsplatser där föräldrar eller bekanta arbetar kan ge en bra möjlighet till försäljning.
Naturligtvis är också vänner och familj en nästan garanterad källa till försäljning.
Målsättningar och strategi för försäljningsarbetet
För att underlätta i försäljningsarbetet kan det vara bra att bryta ned det huvudsakliga målet i mindre delmål.
Säg till exempel att klassen behöver 30 000 kronor för att kunna åka på klassresa.
Beräkna hur mycket varje person minst behöver sälja för att uppnå den önskade summan i vinst, alternativt hur mycket som behöver säljas per vecka.
Om gruppen har beslutat att säljandet får pågå under tre veckor kan det vara en bra idé att fördela arbetet över denna tid.
Den första veckan kan en grupp sälja via dörrknackning i utvalda områden, medan en annan grupp fokuserar på företag och en tredje grupp står utanför köpcentrum.
Rotera sedan uppgifter över de efterföljande två veckorna.
Glöm inte att följa upp efter varje veckoslut och summera hur mycket som sålts, huruvida detta mötte målsättningen och hur långt klassen kommit på vägen till målet.
På så sätt blir alla involverade i försäljningen och ser tydligt resultatet av deras arbete vecka efter vecka.
Ett annat tips är att använda detta verkliga scenario som en del av mattelektionen.
Praktiska punkter att tänka på
Eftersom försäljningen involverar många olika parter är det säkraste sättet att ta betalt via ett Swish-konto.
Särskilt vid dörrknackning är kontanthantering inte att rekommendera – rånrisken är tyvärr betydligt högre om man blir sedd med kontanter.
En annan aspekt att ha i åtanke är att om försäljning sker av personer som är minderåriga är detta egentligen inte ett giltigt avtal.
I stället är det den minderåriges vårdnadshavare som är den faktiska parten i alla försäljningar.
Om kunden vill ha tillbaka sina pengar är det alltså vårdnadshavarens ansvar att hantera denna förfrågan.