Tjäna pengar på podcast

Tjäna pengar på podcast
Av Per-Ola Hammar •  Uppdaterad: 5 september 2022 •  15 min

Podcast är ett fenomen som förvisso har oerhört mycket gemensamt med traditionell radio. Men med avsevärt mycket större valmöjligheter för lyssnaren. De kännetecknas av regelbundna avsnitt beståendes av att en värd pratar om relevanta företeelser, det som intresserar personen i fråga eller annat som kommer på tal. I många fall är gäster och musik vanliga inslag.

Avsnittet görs tillgängliga endera som nedladdningsbara ljudfiler, eller som strömmande media. På senare tid har det även blivit vanligt att de som skapar podcasts även filmar själva inspelningen, och gör den tillgänglig som en del av upplevelsen. Därför är det på många sätt en förlegad, men ändå förhärskande, definition av podcasts som endast ljudbaserade.

I Sverige så har det länge varit något av en kontrovers hur man egentligen ska benämna det hela. Och poddradio, poddsändning och podd har figurerat som tre förslag. Hur som helst kan man nöja sig med att konstatera att kärt barn har många namn. För oavsett vad man kallar podcasts så har de blivit omåttligt populära runt om i världen. Väldigt många lyssnar på dem för nöjes skull, för att ta del av ny information eller för att hålla koll på aktuella händelser. Man kan lugnt säga att det är en av vår tids mest populära underhållningsform och informationskanal.

Den stora populariteten, i kombination med låga produktionskostnader, har gjort det fullt möjligt att tjäna pengar på podcast. Vad som är unikt är det knappt krävs någon utrustning, att distributionskanalerna är gratis och att man i princip kan komma igång när som helst. Men de tål att påpekas att det numera är väldigt många som sysslar med podcast, och att det kan behövas en hel del tålamod och ansträngning om man vill sticka ut ur mängden.

Vad är en podcast?

De flesta av oss har vid det här laget hunnit lyssna på både en och annan podcast. Men för att lättare få ett grepp om hur man kan använda formatet till sin personliga ekonomiska fördel så är det på så plats att ta en historisk tillbakablick. Värt att konstatera att podcast i egenskap av program med en värd som pratar om diverse händelser har väldigt mycket gemensamt med den gamla tidens radioprogram. Så den som är historiskt lagd kan mycket väl göra en koppling till första halvan av 1900-talet och de då vanligt förekommande radioprogrammen. Men för våra ändamål så är det mer väsentligt att fokusera på podcast som modern företeelse.

Ingen vet riktigt när den första podcasten dök upp, men många har föreslagit 1990-talet som en sorts startpunkt då det även sammanfaller med internets stora genombrott runt om i världen. Redan då var det vanligt att lägga upp inspelningar i ett sorts talkshow-format där en värd och gäst samtalet om samtida händelser. Först under 2000-talet dök det format vi numera är van med, präglat av strömmande ljud och automatisering av distribution, och det här som flera av de numera välkända distributionsplattformarna lanserades.

Utvecklingen sammanfaller på många sätt även med utbredningen av höghastighetsinternet. Då detta var en stor faktor som påskyndade möjligheten att strömma och ladda ned så är det även här som vi ser det stora utbredningen och populariseringen av podcasts.

Hur tjänar man pengar på podcasts?

Det säger så klart sig själv att en given del av att tjäna pengar på en podcast är att faktiskt ha folk som lyssnar. Så den delen tänker vi inte fokusera på här. Däremot tänker vi nämna några av de främsta sätt som möjliggör att man tjänar pengar på podcasts. Ofta så är det inte via innehållet i sig som man faktiskt tjänar pengar, utan att man på sikt bygger upp en köpkraftig lyssnarbas.

De flesta personer som tjänar pengar på podcast gör det via ett eller flera av dessa sätt. Ofta så kombineras de olika metoderna för att på bästa möjliga sätt säkerställa regelbundna inkomster. Kom ihåg att det i de flesta fall tar sin tid att få tillräckligt många lyssnare för att man ska kunna börja tjäna pengar. Låt oss titta lite närmare på de mest populära sätten att tjäna pengar på podcasts.

Donationer och premiuminnehåll

Det är väldigt vanligt att podcasts får en oerhört trogen lyssnarskara. Åtminstone på sikt. Och då faller det sig naturligt att lyssnare dels vill stödja podcasten, men även vill ha mer innehåll. Detta kan omvandlas till intjäningsförmåga genom att man möjliggör för lyssnare att både donera pengar, men även prenumerera på extrainnehåll. Ett vanligt sätt är att erbjuda återkommande extraavsnitt till de som väljer att donera en viss summa per månad.

Sponsring

De flesta av de mer populära poddarna är sponsrade. Sponsringen kan ske endera per avsnitt eller över en längre period. Oavsett hur sponsringen läggs upp så handlar det i grund och botten om att ett företag betalar dig som driver en podcast för att du ska nämna eller uppmuntra användande av deras varor och tjänster. Ofta väljer de som driver poddar att själva kontakta företag som de uppskattar, för att på ett proaktivt sätt föreslå ett sponsringsavtal.

Produktförsäljning

Väldigt många som sysslar med podcast säljer även produkter med koppling till podcasten. Det kan handla om allt i från t-shirts och muggar till specialutvecklade appar. Denna sorts försäljning är ofta efterfrågad bland de personer som de personer som uppskattar en viss podcast. Att kunna ta del av produkter med koppling till sin favoritpodcast skapar ofta en särskilt känsla av samhörighet som många efterfrågar.

Hur lanserar man en populär podcast?

Att lyckas med sin podcast är en förutsättning för att man ska kunna kanalisera framgången till en regelbunden inkomst. Men då det är många som vill tjäna pengar på podcast så är konkurrensen hård, och man måste i många vall verkligen satsa för att nå framgång. Men med ihärdighet och några smidiga knep så kan du säkerställa att du ligger steget före och lanserar en podcast som helt klart kommer att göra stort genomslag.

I vissa fall kan det krävs en del inköp av utrustning för att man ska kunna säkerställa att resultatet blir bra. Men i de flesta fall beror framgång helt och hållet på huruvida du är i balans med såväl vad som efterfrågas, och vad du klarar av att leverera. Därför ska vi köpa närmare på hur man på bästa sätt gör sin podcast populär.

Ta reda på vad folk vill lyssna på och fundera på vad du behärskar

I grund och botten så måste allt handla om vad du själv tycker är intressant, och är bekväm att prata om. För om du inte är intresserad av det ämne som podcasten kommer att handla om så kommer du med största sannolikhet få svårt att övertyga folk om att du är värd att lyssna på. Med det sagt så är det även viktigt att välja ett övergripande tema som är i samklang med vad folk efterfrågar. Har du däremot ett favoritämne som inte verkar vara särskilt populärt så kan du ofta kompensera bristande efterfrågan med att ge din podcast en unik vinkel.

Därför är det viktigt att både fundera på vad folk vill höra, men även fundera på dina styrkor och svagheter. Försök inte klämma in humor om det inte faller sig naturligt, och försök inte vara allvarlig om det inte ligger i din natur. Din sanna personlighet kommer definitivt att lysa igenom, och i princip all vill att saker och ting ska vara så äkta som möjilgt.

Skaffa nödvändig utrustning

Att skaffa utrustning behöver absolut inte vara dyrt. Men i vissa fall krävs en del inköp för att man ska kunna säkerställa hög kvalitet på materialet man framställer. Om man väljer att använda sin dators inbyggda mikrofon, eller mikrofonen på mobiltelefonen, så blir ljudet i många fall lidande. Därför väljer de flesta personer att investera i en särskild mikrofon. Att ljudet är bra gör i de flesta fall att man förmedlar en mer gemytlig och hemtrevlig känsla.

Om du märker att din podcast blir populär så kan du även överväga att införskaffa en enklare mixer. På så sätt kan man koppla in flera ljudkällor och göra sin podcast avsevärt mycket mer interaktiv och levande. Men undvik att göra stora inköp innan du vet huruvida det kommer att löna sig.

Vad inte orolig att testa olika format

Ingen kommer att göra sitt bästa på det första försöket. Och detta gäller inte minst podcasts. Förvänta dig inte att du kommer att göra allting rätt vid första inspelningen. De flesta personer har under tidens lopp justerat formatet på sin podcast, förfinat vissa saker och tagit bort andra. Det kan handla om allt i från hur man lägger upp sina avsnitt till tekniska lösningar och antalet deltagare.

Bara genom att testa olika upplägg så kan man hitta ett som faller en själv mest naturligt. När man väl har hittat det så kommer det även med tiden att bli mycket enklare att producera avsnitten. Men vad menar vi egentligen med olika format? Låt oss ta en titt på några av de vägskäl som man ofta möter när man väljer att lansera en podcast.

Genom att fundera på och tillämpa dessa punkter kan du på ett enkelt sätt testa dig fram och hitta det format och upplägg som passar dig bäst. Var inte rädd för att mixtra och varierar mellan olika upplägg. Ibland vet man inte i förväg huruvida ett visst format kommer att bli en succé. Var lyhörd på dina lyssnare och se till att utvärdera antalet nedladdningar.

Profilera din podcast

Något som många glömmer bort är att det dessa dagar är oerhört viktigt att ha en identitet. Vad detta innebär för podcasts är att man bör se till att ha en enhetlig framtoning gällande såväl ljud och bild. I praktiken gör man detta genom att ordna temamusik, logotyp och andra saker som lätt blir en del av podcastens övergripande identitet. Anledningen till att detta är oerhört viktigt är att det gör det lättare för lyssnare att identifiera med podcasten. Och det gör även att man löper större chans att uppmärksammas då den visuella identitet ofta märks innan personer faktiskt väljer att lyssna.

Överväg även video

Det är ingen hemlighet att många numera väljer att även sända sin podcast som video. Detta har blivit omåttligt populärt då det gör att folk även kan ta del av ens podcast på fler sätt, och även komma närmare dig som värd och dina gäster. Detta kräver däremot en acceptabel kamerautrustning, och kan även ställa en del särskilda krav på dig som värd. För hur man än ser på saken så kommer det känns avsevärt mycket mer närgånget och personligt att filma det du gör.

Skaffa en hemsida

I tider då det finns så många distributionsplattformar för strömmande ljud så tycker många att det är onödigt med en egen hemsida. Men detta är definitivt fel sätt att tänka. En hemsida ger tvärt emot mer information om ens podcast, säkerställer att podcasten går att hitta via sökmotorer, och ger lyssnare en direktkanal till dig. Därför bör du definitivt inte skippa att lansera en hemsida för din podcast. Då det även kan bli en del av din visuella identitet så kan en hemsida hjälpa dig att hitta rätt känsla för din podcast.

Är det verkligen värt det?

Podcasts är väldigt populära och allt fler personer väljer att lyssna på dem. Därför är det absolut bra tider att överväga att lansera en podcast. Men detta betyder även att det är väldigt hård konkurrens. Och det kommer att krävas en hel del av dig för att bygga upp en trogen lyssnarskara. Men så länge du inte ger upp, är orädd när det kommer till utmaningar och alltid villig att testa nya saker så kommer du förr eller senare definitivt att lyckas.

I slutändan så är podcast en väldigt personlig sak och så länge du finner nöja i att skapa din podcast så kommer dina lyssnare definitivt att finna nöje i att lyssna. Men detta innebär samtidigt att det kommer krävas en hel del av din person. Om du inte är villig att investera dig själv så blir det svårt att nå framgång. Försök därför att se podcast som en del av ditt liv och ett nöje i vardagen. Då kommer framgången automatiskt.

Per-Ola Hammar

Per-Ola Hammar är skribent inom entreprenörskap och började på TjänaPengar 2020. Per-Ola gillar att utveckla webbplatser och marknadsföra dem online för att göra dem till framgångsrika företag. Han har läst ekonomi på Karlstad Universitet och Högskolan i Skövde.

Fortsätt läsa