Hur kan man tjäna pengar på Uber?

uber tjäna pengar
Av Vera Kristen •  Uppdaterad: 31 oktober 2022 •  6 min

Uber är ett av världens mest välkända företag.

Sedan företaget startades år 2009 har det vuxit från en liten idé till att finnas i över 70 länder och i över 10 000 städer.

Även själva affärsidén har ändrats under denna tid – från att vara gig-ekonomins svar på taxiverksamhet, är numera också matleverans genom Uber Eats, paketleverans och hyrscooterverksamhet del av företagets affärsmodell.

För den som är intresserad av att köra bil kan Uber-förare vara ett utmärkt sätt att dryga ut kassan och tjäna pengar på fritiden.

Det finns även personer som är Uber-förare på heltid.

I den här artikeln ges en överblick av hur Uber fungerar och hur man kommer i gång.

Hur kan man tjäna pengar på Uber?

Det går att tjäna pengar på Uber genom att registrera sig som förare.

Genom att vara tillgänglig i appen får man som förare automatiskt reseförfrågningar från personer i närheten.
När man accepterar reseförfrågningarna och genomför resor tjänar man pengar.

Ju mer man kör, desto mer pengar tjänar man.

Hur kommer man i gång som Uber-förare?

De grundläggande kraven för att bli förare för Uber är att man är minst 21 år gammal, är EES-medborgare samt har ett giltigt körkort.

Dessutom är Uber endast tillgängligt i de tre största städerna Stockholm, Göteborg och Malmö – så man bör befinna sig i de områdena för att körandet ska löna sig

Vidare krävs att man har svenskt taxiförarkörkort, så kallad taxiförarlegitimation.

Om man inte har taxiförarlegitimation kan Uber hjälpa till med denna process.

Enligt Ubers hemsida tar det uppskattningsvis fem månader att få i ordning de dokument som är nödvändiga för att köra med Uber.

Hur man skaffar taxiförarlegitimation

Det första steget är att skapa ett förarkonto via Ubers app.

Genom att göra detta får man tillgång till gratis utbildningsmaterial som Uber tillhandahåller, vilket naturligtvis underlättar förberedelsen inför Trafikverkets prov.

Det är totalt fyra prov man måste klara, varav tre är kunskapsprov och ett är körprov.

Det beräknas ta mellan två och fyra veckor att förbereda sig för sina prov, men tänk på att väntetiden för att få en provtid kan vara upp till åtta veckor – så det gäller att vara ute i god tid.

Tänk på att man måste boka en tid för varje enskilt prov.

Därefter måste man skicka in ett läkarintyg som bevisar att man uppfyller de medicinska kraven för professionella förare.

Hur mycket kostar det att bli Uber-förare?

Förutsatt att man använder Ubers utbildningsmaterial, är kostnaderna enligt följande:

Kostnaden för taxiförarlegitimation är således runt 4 625 kronor.

Om man vill starta sitt eget taxiföretag och kunna använda sitt eget fordon måste man också skaffa taxilicens.

Detta innebär ytterligare fyra teoriprov från Trafikverket samt vissa ekonomiska krav för företaget.

Kostnaden för taxilicens är ungefär 7 000 kronor.

Vilka bilar är tillåtna att köra med?

Tyvärr kan man inte bli Uber-förare med vilken skrothög som helst.

Några av de grundläggande kraven för fordonen är att de är taxiregistrerade personbilar (alltså inte till exempel skåp- eller lastbilar), med minst fyra dörrar, i bra skick, med fungerande fönsterhissar och luftkonditionering samt i originalfärg.

Uber erbjuder olika kategorier av fordon till passagerare.

Den vanligaste kategorin bland passagerare är UberX, vilken också är den mest tillåtande vad gäller årsmodell.

Om man har en 100 procent elektriskt driven bil kan man erbjuda Uber Green.

Har man en minivan kan detta ge möjlighet till högre inkomst eftersom den har högre passagerarkapacitet genom att erbjuda Uber XL.

De resterande kategorierna är Comfort, Black eller UberLux

För samtliga kategorier gäller att endast vissa märken, modeller och årsmodeller är tillåtna.

För Black och UberLux gäller även att man som förare har max 15 procent avbokningsgrad och minst 4.8 i betyg.

Att leasa bil som Uber-förare

Till skillnad mot vad man kan tro behöver man inte nödvändigtvis ha ett eget fordon för att kunna bli Uber-förare.

Det går att registrera sig som förare utan att ha en bil som uppfyller de svenska fordonskraven.

Genom att köra för ett åkeri kan man undvika att behöva köpa en egen bil för att komma i gång som Uber-förare.

Fördelen med att köra för ett åkeri är att det är snabbt och enkelt att börja köra, samtidigt som man inte behöver krångla med taxitrafiktillstånd och taxiregistrering.

Det finns heller inte någon startavgift för att köra via åkerier, men det tillkommer en avgift till åkeriet på varje resa man genomför.

Matleveranser med Uber Eats

Om man inte är intresserad av att agera taxiverksamhet, men ändå vill tjäna extra pengar kanske Uber Eats kan vara ett alternativ.

Att köra matleveranser med Uber Eats kan göras med cykel, moped eller motorcykel och man kan välja själv hur mycket man vill köra.

En fördel med Uber Eats är att man får betalt varje vecka.

En annan fördel är enkelheten i att snabbt kunna ta emot leveransbeställningar, navigera och slutligen leverera – allt via Ubers partnerapp.

Vad krävs för att börja leverera med Uber Eats?

Beroende på hur man har tänkt leverera skiljer sig kraven något åt

Planerar man att leverera med cykel krävs svenskt ID och personnummer, dokument som bevisar att man har rätt att arbeta i Sverige, att man är minst 18 år samt att man har en cykel och en hjälm i bra skick.

Planerar man i stället att leverera med moped eller motorcykel krävs samma som ovan (förutom cykeln och utrustningen) samt att man har laglig tillgång till detta fordon, giltigt körkort för fordonet samt en giltig trafikförsäkring.

Avslutande tips

För den som är intresserad av att bli förare med Uber är det bra att ha nedanstående tips i bakhuvudet.

Om man kör på helgerna är sannolikheten stor att man får många reseförfrågningar eftersom det är då folk går ut och efterfrågan på taxi ökar.

Ett annat tips är att ta reda på var det finns gratis parkering, där man kan vänta mellan reseförfrågningarna.

Kör man runt och letar efter sina kunder springer bensinnotan lätt i väg!

Vera Kristen

Vera är Content Editor på tjanapengar.se. Hon har en examen från Stockholms Universitet och brinner för frågor om privatekonomi. E-post: [email protected]

Fortsätt läsa