Hur tjänar du pengar på domäner?

tjäna pengar på domäner
Av Vera Kristen •  Uppdaterad: 24 mars 2023 •  7 min

Du kanske gillar att blogga, leta fakta och tips, koda eller bara hänga på nätet.

För många av oss är internet en källa till kunskap, en lekstuga eller en plats att träffa andra.

Vi är många som spenderar mycket tid på nätet.

I den här texten kommer vi att reda ut hur du kan tjäna pengar genom dina internet-aktiviteter.

Vi kommer att svara på frågan ”Hur tjänar du pengar på domäner?”

Hur tjänar du pengar på domäner?

Ett sätt att tjäna pengar på domäner är genom att leta upp attraktiva domäner som du sedan kan sälja vidare.

Ett annat sätt är att vara kreativ och bygga upp domäner som många vill besöka och sedan sälja annonsplatser eller abonnemang på dessa hemsidor.

Vad är en domän?

I webbläsaren kan du skriva in en adress för att hitta en hemsida eller webbplats, den adressen man skriver in kallas för domän.

Många svenska webbplatser har ett domännamn som slutar på ”.se”, till exempel doman.se.

Ett system som kallas DNS, domännamnssystem, kopplar ihop olika domännamn med så kallade IP-adresser.

IP-adressen ger webbplatsen en unik plats på internet som fortsätter fungera även om ägaren byts.

Det betyder att du kan sälja vidare din domän till någon annan och på detta vis tjäna pengar.

Hur köper jag en domän?

Skriv in möjliga domännamn i sökfönstret och när sidan laddat ser du om domänen är registrerad eller inte.

Kontakta ett så kallat domänhotell för att registrera en ny domän eller köpa en redan registrerad domän.

Fördelen med att registrera en ny domän är att grundkostnaden är lägre.

Fördelen med att köpa en redan registrerad domän är att du kan bygga vidare på något som redan har kvalitet och spridning.

Vad kostar en domän?

Det kostar vanligtvis mellan 100 och 200 kronor i månaden att ha en domän registrerad.

I samband med kampanjer kan du erbjudas lägre pris, ner till något tiotal kronor.

Det går att köpa både registrerade och oregistrerade domäner, men se upp så att domänhotellet är seriöst.

Attraktiva domäner kostar betydligt mer och där handlar det om hur högt den värderas av köparen och säljaren.

Det finns domäner som har sålts för flera miljarder kronor.

När du köper en domän, se upp för sådant som dolda avgifter, höjda kampanjpriser och bindningstider.

Dolda avgifter kan handla om administrationsavgifter, för att redigera dina WHOIS- eller RDAP-uppgifter, eller överföringsavgifter för att flytta din domän till annat register.

För att veta mer om det här kan du kontakta ICANN, Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, som är en ideell organisation som administrerar domäner på internet.

En del domänsäljare, eller så kallade registrarer, försöker få dig att i samband med köp registrera närliggande domäner som har liknande namn, och det kanske är onödigt.

Kolla upp omdömen och recensioner om registrarer innan du bestämmer dig.

Tänk alltid på att skydda din integritet och din data från spammare och bedragare.

Hur sätter jag ett bra namn på domänen?

Utgå från dig själv och testa på andra då du försöker komma på ett bra domännamn.

Namnet ska vara spännande men samtidigt begripligt.

Om du känner en bransch väl så vet du säkert vilka uttryck och ord som används ofta.

Det är viktigt att ligga steget före och hitta namn som kan bli attraktiva framöver.

Det kan handla om nya produkter, lösningar eller tjänster.

Det kan också handla om nya begrepp, ibland från andra språk eller trender som är på väg.

Var därför aktiv, läs, lyssna och leta information om det område eller den bransch som du fokuserar på.

Tänk utanför bubblan – ord som normalt inte används idag kan vara framtidens ord.

En produkt, lösning eller tjänst kanske börjar användas av nya människor – och dessa människor skapar i och med detta nya ord och uttryck.

Hur vet jag vad som är en attraktiv domän?

En attraktiv domän är något som andra behöver och som därför går att sälja.

En domän ska vara enkel att förstå för målgruppen och innehålla ord som många, eller rätt personer, letar efter.

Ett bra domännamn kan vara roligt och kreativt, men det får inte vara svårt att stava och det ska vara logiskt kopplat till webbplatsen.

Det går också att arbeta upp en attraktiv domän genom att se till att domänen får mycket besök.

Hur bygger jag upp en attraktiv domän?

Om din webbplats har kvalitet, löser människors problem eller är underhållande, så sprider den sig genom rekommendationer.

Ett annat sätt att få människor att upptäcka den är så kallad SEM, Search Engine Marketing.

Hur fungerar SEM?

SEM kan vara organisk, det vill säga att domänen blir högre rankad på grund av sitt innehåll och sin besöksstatistik.

När det gäller organisk sökning är det viktigt att använda sig av texter på hemsidan med sökord som ger träffar hos sökmotorerna.

Det är minst lika viktigt att din webbsida blir länkad till från andra sidor på nätet.

Tänk alltså på att innehållet ska vara värt att dela med andra men också att besökarna uppmuntras att dela länken.

En webbsida som många länkar till uppfattas som intressant av sökmotorn, och då hamnar den högre upp i listan.

På den webbsida kan du också ha undersidor där du placerar ut Adsense-annonser till din domän.

Du kan också köpa annonser, till exempel Google Ads, som leder till en bättre rankning.

Rankning innebär hur högt domänen kommer i resultatlistan vid till exempel en Google-sökning.

Vad menas med klickbete?

Ibland ser du säkert knäppa, roliga eller tramsiga texter dyka upp i ditt internetflöde, och du kan inte låta bli att trycka på länken för att se vad som döljer sig bakom.

Då har du nappat på ett klickbete.

Du har nappat på något som du vanligtvis inte brukar intressera dig för och som inte var din avsikt att läsa.

Du agerar precis som fisken på betet, och det är du inte ensam om.

Klickbeten kan vara ett bra sätt att få mer trafik till din domän så att den blir mer attraktiv.

Se dock upp så att arbetet med klickbeten inte drabbar dig själv eller ditt företag negativt.

Om människor uppfattar er som oseriösa kan det slå tillbaka på försäljning eller andra engagemang på sidan.

Vera Kristen

Vera är Content Editor på tjanapengar.se. Hon har en examen från Stockholms Universitet och brinner för frågor om privatekonomi. E-post: [email protected]

Fortsätt läsa