Tappat Kreditkort, Vad gör du då?

av Mikael Boman
| Uppdaterad: 27 januari, 2020

  Din e-post

Genom att ange din mailadress samtycker du till att få utskick från Tjäna Pengar. Vi respekterar din integritet och premunationen kan avslutas när som helst.

Start / Kreditkort / Tappat Kreditkort, Vad gör du då?

Vet du exakt vad du ska göra om du plötsligt upptäcker att du tappat kreditkortet? Om inte bör du fortsätta läsa. För skulle du göra fel kan det bli dyrt för dig.

Spärra ditt kort!

Så fort du upptäcker att ditt kreditkort är borta eller att det skett transaktioner på ditt kort du inte känner igen ska du spärra det, omedelbart! Skulle du inte göra det finns det en risk att du kommer att få betala mycket mer än de 400 kr som självrisken alltid är om kortet används av någon annan.

Hur spärrar du ett tappat kreditkort?

Du kan spärra ditt kreditkort genom att ringa till det spärrnummer som din kortutgivare har. Detta kan du göra dygnet runt, veckans alla dagar. Nedan listar vi spärrnummer till några av de vanligare korten.

Storbanker

  • Swedbank, om du är i Sverige: 08 – 411 10 11
  • Swedbank, om du är utomlands: +46 8 411 10 20
  • Handelsbanken i Sverige: 020-41 12 12
  • Handelsbanken i utlandet: +46 8 411 21 22
  • Nordea i Sverige: 08-402 57 10
  • Nordea i utlandet: +46 8 402 57 10
  • SEB : +46 774 24 24 24

Bensinbolag

  • OKQ8 i Sverige: 020-65 65 65
  • OKQ8 i utlandet: + 46 8 506 811 10
  • Circle K: +46(0)774-242424
  • Shell i Sverige: 0476 587 065
  • Shell utomlands: +46 4 765 87 065

Matkort

  • ICA: 033-47 47 90.
  • COOP: 08-400 003 02

Övriga

American Express. Månd-fred, 08.00-20.00: +46 (0)771 29 55 29

American express. Övriga tider: +46 (0)771 29 55 29.

SAS Eurobonus Mastercard i Sverige: 0774 24 24 24

SAS Eurobonus Mastercard i utlandet: +46 774 24 24 24

Norwegian: 0770-45 77 66

Vissa kort kan du också spärra via internetbank, bankapp eller genom att logga in på utgivarens hemsida. Skulle du ha ett kort från någon av storbankerna finns ju också möjligheten att helt enkelt besöka deras kontor.

Om någon annan gjort transaktioner med ditt kort

Upptäcker du att köp eller uttag gjorts av någon obehörig ska du efter att du spärrat kortet kontakta din kortutgivare och reklamera detta. Denne kommer då att undersöka uttagen och du kommer i normalfallet direkt att få tillbaka den summa du reklamerat.

Om kortutgivaren finner att det är troligt att du själv gjort uttagen, eller att du varit grovt oaktsam kan du komma att få betala tillbaka hela eller en del av summan.

Dina kostnader

Vilka kostnader du kan drabbas av regleras i betaltjänstlagen. I denna sägs att om en transaktion sker till följd av att kortet kommit bort eller missbrukats får du stå för en självrisk på 400 kr. Detta bör däremot inte gälla om kortuppgifter hackats hos t.ex en webbutik.

Skulle du varit grovt oaktsam, t.ex lämnat kortet obevakat på allmän plats, blir du som konsument, skyldig att stå för belopp upp till 12 000 kr. Ett fall där detta inträffade, där domstol dömde till kortutgivarens fördel, var när en man reste med en buss. Han lämnade kortet i sin ryggsäck som förvarades på hatthyllan medan han sov och kortet försvann under natten.

Slutligen kan du bli tvungen att stå hela förlusten om du handlat särskilt klandervärt. Detta skulle kunna vara att du på t.ex en chattsida lämnat ut dina kortuppgifter.

Sammanfattning

Spärra ditt kort omedelbart om du upptäcker att det kommit bort eller annars obehörigt använts. Kontakta därefter din kortutgivare som då normalt sett ska återställa ditt konto och därefter utreda vad som hänt.

Om du tappat kortet får du alltid stå för 400 kr av förlusten, men om du varit grovt oaktsam kan du bli skyldig att stå för en större summa.