Spärra kreditkort: Hur gör man för att spärra kreditkortet?

Av Mikael Boman

Skulle någon stjäla ditt kreditkort, eller att du upptäcker att obehöriga transaktioner skett ska du spärra kreditkortet omedelbart. Om du inte gör direkt när du upptäcker det finns risken att du kan komma att få betala för köp och uttag du inte gjort. I denna artikel går vi igenom hur du spärrar kreditkort.

Hur du spärrar kreditkort

Det finns några olika sätt att spärra kreditkort på, men vissa fungerar bara hos en del kortutgivare. Det vanligaste sättet som alla kortutgivare har är att du gör det via telefon. Det brukar finnas ett visst telefonnummer dit du kan ringa dygnet runt alla dagar i veckan.

Med ett kreditkort från en bank har du ofta fler möjligheter att spärra ditt kort. Dessa kan bland annat vara:

  • Via internetbanken. När du är inloggad så kan du spärra ditt kort och har även möjlighet att beställa ett nytt kort. Det nya kortet kommer med post efter några dagar. Du får då också din PIN-kod levererad med posten någon dag senare.
  • Via bankens App. Här finns samma möjligheter som via internetbank om du är inloggad.
  • Via personligt besök. Är du ute på stan när du upptäcker förlusten kanske det går lika snabbt att gå in på ett bankkontor. Tänk då på att du måste kunna legitimera dig. Har någon stulit din plånbok kanske ditt körkort också är borta.

Telefonnummer till spärrtjänster

Då det vanligaste sättet att spärra ett kort är via telefon har vi listat några av de vanligare kreditkortens telefonnummer.

Storbanker

  • Swedbank, om du är i sverige: 08 – 411 10 11
  • Swedbank, om du är utomlands: +46 8 411 10 20
  • Handelsbanken i sverige: 020-41 12 12
  • Handelsbanken i utlandet: +46 8 411 21 22
  • Nordea i sverige: 08-402 57 10
  • Nordea i utlandet: +46 8 402 57 10
  • SEB : +46 774 24 24 24

Bensinbolag

  • OKQ8 i sverige: 020-65 65 65
  • OKQ8 i utlandet: + 46 8 506 811 10
  • Circle K: +46(0)774-242424
  • Shell i sverige: 0476 587 065
  • Shell utomlands: +46 4 765 87 065

Matkort

  • ICA: 033-47 47 90.
  • COOP: 08-400 003 02

Övriga

  • American Express. Månd-fred, 08.00-20.00: +46 (0)771 29 55 29
  • American express. Övriga tider: +46 (0)771 29 55 29.
  • SAS Eurobonus Mastercard i sverige: 0774 24 24 24
  • SAS Eurobonus Mastercard i utlandet: +46 774 24 24 24
  • Norwegian: 0770-45 77 66

Om du inte spärrar ditt kort

Om du inte spärrar ditt kort inom en rimlig tid så kan du bli ansvarig för köp och uttag som någon annan gjort med ditt kort. Detta regleras i betaltjänstlagen som bland annat säger att.“när du får veta att betalningsinstrumentet har kommit bort eller använts av någon obehörig snarast anmäla det till betaltjänstleverantören”. Där finner du också vad som gäller ditt betalningsansvar.

Kortfattat kan sägas att huvudregeln är att obehöriga köp och uttag ska ersättas av kortutgivaren. Om du varit grovt oaktsam kan du som konsument få betala upp till 12 000 kr och om du varit särskilt klandervärd få stå hela förlusten. Du måste dock alltid betala en självrisk på minst 400 kr.

Slutsats

Du spärrar ditt kort genom att ringa det telefonnummer som din kreditgivare har, eller i de fall den möjligheten finns, via App eller internetbank. Detta bör du göra omedelbart du fått vetskap om att kortet försvunnit eller obehöriga transaktioner skett. Om du dröjer för länge med att meddela detta kan du få betala mer än självrisken för transaktioner som någon annan gjort.

Kreditkort Spärra kreditkort: Hur gör man för att spärra kreditkortet?